tiistai 2. helmikuuta 2016

"Vähemmän digitalisaatiota ja enemmän kirjojen lukemista"

Törmäsin tänään artikkeliin, jossa suomalainen peruskoulun lähettiläs esittää oman mielipiteensä digitaalisaatiosta ja sen hyödyntämisestä kouluissa. Artikkeli löytyy tästä http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2016/01/31/suomalaisen-peruskoulun-lahettilas-on-huolissaan---naivettyminen-uhkaa. Pasi Sahlberg on siis koulutusasiantuntija ja kasvatustieteiden tohtori, joka työskentelee vierailevana professorina Harvardin kasvatustieteellisessä tiedekunnassa.

Sahlberg sanoo esimerkiksi näin:
"Vähemmän digitalisaatiota ja enemmän kirjojen lukemista ja sosiaalisia taitoja."
"Digitalisoinnissa pitäisi panna jäitä hattuun ja miettiä, mitä jatkuva älylaitteiden räplääminen tekee lasten aivoille."
"Liiallinen internetin käyttö voi aiheuttaa muun muassa tarkkaavaisuushäiriöitä ja muuttaa tiedon prosessointia tavoilla, jotka haittaavat oppimista."
"Ulkoa opettelemista ei pitäisi unohtaa, vaikka kaikki tarvittava tieto löytyisikin Googlesta."

Tässä kohtaa tarvii kyllä myöntää, etten ole pohtinut digitalisaatiota lainkaan tuosta näkökulmasta. Juuri edellisessä kommentissani parjasin kouluissa käytettävää "pänttäämistä" enkä ajatellut ollenkaan, että siitähän voi tosiaan olla aivoille hyötyä, että opettelee asioita ulkoa (vaikka ne muistaisikin sitten vain sen kokeen ajan). Nyt tämä tuntuu täysin itsestään selvältä ajatukselta. Ja nämä väitteet esittää kuitenkin kasvatusalan ammattilainen, joka varmasti tietää, mistä puhuu. Digitalisaatio on niin uusi ilmiö, että sen vaikutuksia aivoihin ei pystytä vielä ennustamaan pitkällä aikavälillä. Voiko siitä olla pelkkää haittaa meille kaikille? Oppilaat viettävät vapaa-ajallaan ruudun edessä tolkuttomia aikoja, niin onko hyvä, että samaa tehdään vielä koulussakin?

Mitä ajatuksia tällaiset väitteet herättävät teissä?

2 kommenttia:

  1. Kun ensimmäiset matkapuhelimet tulivat puhuttiin paljonkin siitä kuinka niistä lähtevä säteily on pitkällä tähtäimellä haitallista. Itse olen myös edelleen sitä mieltä, että emme loppujen lopuksi voi tietää mitä tekniikan jatkuva läsnäolo elämässämme lopulta aiheuttaa meille tulevaisuudessa. Parin viime vuoden aikana tvt:stä on tullut jonkinlainen "muotijuttu" joka alalla; mitä enemmän ollaan teknologiaa saatu hyödynnettyä sen parempi.
    Aina puhutaan siitä kuinka jatkuva tietokonepelien pelaaminen on haitallista lapsen aivoille - kyllä varmasti sama pätee mihin tahansa tietokoneen ääressä istumiseen. Kyllähän vaikutuksen itsekin huomaa; kun tekee töitä tietokoneella useamman tunnin putkeen olo tuntuu väsyneeltä. Sahlbergin väitteitä on mielestäni helppo uskoa, vaikka varmasti monet saattavat tuhahtaa ja väittää ajatuksia vanhentuneiksi.
    Jos jotain tällä kurssilla on tullut pohtineeksi, niin omaa mielipidettä suhteessa tvt:hen. Siitä voi saada paljon apuja, mutta loppujen lopuksi olen hyvinkin samoilla linjoilla Sahlbergin kanssa siitä, että lapset ovat jo kotona niin paljon tekemisissä tekniikan kanssa, että koulussa pitäisi lapsen oppia tekemään jotain muutakin.

    VastaaPoista
  2. Itsekin lainailin Pasi Sahlbergia aiemmassa postauksessani ja olen vakuuttunut ainakin siitä, että digitaalisaatiota ollaan tuomassa liian nopeasti ja hätiköiden vallitsevaksi pohjaksi opetukselle. On totta, että digilaitteet ovat tulleet jäädäkseen, eikä niiden rajaaminen täysin opetuksen ulkopuolelle liene kestävää. On kuitenkin ratkaistava, missä määrin digilaitteita tuodaan kouluun ja kuinka käsitellä niiden käyttöä.

    VastaaPoista