tiistai 16. helmikuuta 2016

Omien laitteiden hyödyntäminen osana opetusta

Vuoden 2014 lakiuudistus antoi opettajalle oikeudet teettää jälki-istunnossa kasvatuksellisia tehtäviä sekä mahdollisti kasvatuskeskustelut jälki-istuntojen vaihtoehtona. Lisäksi opettajille tuli oikeus takavarikoida oppilaan puhelin oppitunnin ajaksi, jos oppilas häiritsee sillä opetusta. Voimakeinoin tätä ei saa kuitenkaan toteuttaa, sillä se ei ole vaarallinen esine.

Käytännössä tämä tarkoittaa kuitenkin opettajan kannalta parempia mahdollisuuksia hyödyntää myös oppilaiden omia digitaalisia laitteita opetuksessa, sillä nyt opettajilla on lakiin kirjatut oikeudet ottaa laite pois oppilaalta, jos sitä ei käytetä tunnin tarkoituksen mukaisesti. Tietysti asianmukaiset luvat on hankittava myös oppilaiden huoltajilta, mutta käytännössä lakimuutos osaltaan helpotti myös BYODin hyödyntämistä opetuksessa.                  

Vaikka oma asenteeni digitaalisten oppimisympäristöjen ja oppilaiden omien laitteiden hyödyntämisestä onkin vielä skeptinen, niin näen ne kuitenkin yhtenä mahdollisuutena, jos se oppilasmateriaali huomioiden on vain mahdollista. Tätä tukevat lakimuutoksetkin ovat siis näin ollen tervetulleita, mutta opettajien pakottaminen digitalisoitumaan ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista, vaan enemmän tarvittaisiin neuvoja ja ymmärtävää asennetta ongelmien ilmetessä.

                       byod
                            Kuvan lähde: https://www.webanywhere.co.uk/enterprise/byod-workplace-free-whitepaper/

Lähteet:


Laki perusopetuslain muuttamisesta. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131267#Pidp627792 (Luettu: 16.2.2016.)

1 kommentti:

  1. Omien laitteiden hyödyntämisessä opetuksessa (kuten muissakin teknologisten apuvälineiden käytössä) on kaksi puolta. Toisaalta hyvä, että oppilaiden omia laitteita hyödynnetään, sillä käyttäväthän he muutenkin koko ajan esimerkiksi älypuhelintaan. Toisaalta monissa luokissa on tehty yhteinen sääntö, että puhelimet kerätään pois oppituntien ajaksi. Tällöin ei tule epäselvyyksiä kännykän käytöstä tunnilla. Mielestäni tämä kuulostaa toimivalta käytännöltä ja silloin laitteita ei pitäisi myöskään käyttää oppimisen välineenä. Opettajahan ei pysty valvomaan sitä, että puhelinta käytettäisiin nimenomaan oppimisen tukena eikä esimerkiksi somen selaamiseen. Toinen seikka on vielä oppilaiden laitteiden erilaisuus tai se, että joillakin ei välttämättä ole älypuhelinta. Ei voida olettaa, että oppilaalla olisi mahdollisuus käyttää älypuhelinta oppimisen välineenä.

    Nämä ovat osittain samoja asioita, joita olemme kommentoineet pitkin blogia. Tässäkin asiassa on kaksi puolta kuin myös koko teknologia-aiheessa.

    VastaaPoista