maanantai 15. helmikuuta 2016

Some-optimisti vai skeptikko?

Blogimme nimellekin uskollisena päätin hieman tarkastella muutamaa artikkelia, jotka käsittelevät opettajan roolia somessa. Ensimmäisessä Opettaja-lehden artikkelissa pyritään kannustamaan somen opetuskäyttöön pelotta, kun taas toisessa pohditaan, miten lasten ja oppilaiden somen käyttöä tulisi valvoa ja mitä siitä tulisi tietää. Näiden kahden lisäksi tutkin Opetin.fi -sivuston blogin Somekettiä opettajille.

Opettaja-lehden artikkelissa Selätä some-peikot Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun TAOKK:n yliopettajat Pirjo Jaakkola, Päivi Lehtonen ja Maija Kärnä puhuvat somen opetuskäytön puolesta. Somen hyödyntämisen hyvinä puolena he näkevät muun muassa mahdollisuuden hyödyntää kuvaa tekstin rinnalla, kurssimme luennoillakin mainittu MOOC ja erityisesti sen että mikäli opettaja itse jaksaa innostua somen käytöstä se taipuu oivasti opetuskäyttöön - tärkeintä on keskittyä pedagogiaan teknologian sijaan.

Itse en kokenut löytäväni kauhean hyviä perusteluja kyseisestä artikkelista sille, miksi somea tulisi käyttää opetuskäytössä. Se että jokin keino "taipuu opetuskäyttöön" ei minusta välttämättä tarkoita, että sitä tarvisi hyödyntää. Kai käytännön ihmisenä kaipaisin tässäkin artikkelissa enemmän käytännön esimerkkejä tavoista miten sitä somea hyödynntetään - nyt artikkeli vain kannustaa selättämään some-peikot ja muuttumaan some-optimistiksi ilman minun mielestäni sen parempia syitä. Itselle lähinnä tulee mielikuva, että artikkelissa somella tarkoitetaan kaikkea verkossa tapahtuvaa opetusta, kun itse sisäistän someen ehkä ennemminkin Facebookin tai Twitterin tapaiset palvelut.

Artikkelissa kyllä mainitaan, että opiskelijat pitävät yhteyttä Facebookin, Whatsappin välityksellä ja ovat kokeneet sen hyödylliseksi. Tämän voin allekirjoittaa, moni asia olisi opiskeluaikanani ollut vaikeampaa selvittää esimerkiksi ilman vuosikurssimme yhteistä Facebookryhmää jossa saa vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen - opintoihin liittyen ja niiden ulkopuolelta. Vaatiiko se kuitenkaan opettajan läsnäoloa somessa ja eihän tämä ole sitä somen opetuskäyttöä, vai onko? Ehkä artikkeli ei vain aukea minulle niin kuin olisi tarkoitus, mutta se ei kuitenkaan saa markkinoitua minulle some-optimistin roolia.

Mitä tulee sitten tähän toiseen puoleen somen käytössä opettajan työssä - siihen, miten opettajan kuuluisi vapaa-ajallaan siellä toimia ja miten taas valvoa ja ohjata oppilaiden vapaa-ajan toimintaa somen syövereissä? Opettaja-lehden artikkelissa Inessä somessa luokanopettaja ja rehtori Annukka Lahtinen kertoo kuinka hän poikansa Tuukan kautta on perehtynyt erilaisiin some-ilmiöihin ja kuinka hän poikansa toimintaa siellä valvoo. Perehtyneisyydestä somen maailmaan on Lahtiselle ollut hyödyksi keskustellessa koulunsa oppilaiden vanhempien kanssa lasten valvomisesta sosiaalisessa mediassa - esimerkiksi oman poikansa Ask-fm palvelun käytöstä hän on saanut kerrottua vanhemmille oikeita esimerkkejä, joiden avulla hän on saanut vanhemmille havainnoillistettua some todellisuutta.

Minusta on ehdottomasti hyvä, että opettaja ja vanhempi on tietoinen siitä, minkälaisia eri palveluja ja sovelluksia lapset ja nuoret käyttävät sosiaalisessa mediassa. Silloin heitä on helpompi ohjeistaa ja suojella niiden riskeiltä. Mutta toisaalta kaiken maailman sovelluksia ja foorumeja on jo niin paljon, että voidaanko opettajan olettaa pysyvän perässä? Tässä varmasti on opettajien ja oppilaiden vanhempien yhteistyö paikallaan.

Myös Opetin.fi blogissa yhtenä ohjeena on tutustua sosiaaliseen mediaan perusteellisesti. Ja mikä minusta vähintäänkin yhtä tärkeää, opettaa sosiaalisen median perusteet - vaikka nuoret ovat varmasti hyvinkin taitavia käyttämään sovelluksia, voi heiltä helposti unohtua vastuullisuus ja niiden käytön riskit.

Lisäksi Opetin.fi blogin someketti muistuttaa myös yhdestä tärkeästä seikasta: kiusaamisen ennaltaehkäisemisestä. Some mahdollistaa aivan uudenlaisen keinon kiusata ja terrorisoida toista ihmistä ja tässä täytyy opettajankin olla valppaana.


Lähteet: http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti%2FPage%2Fjuttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755627780

 http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/jutut&juttuID=1408911522661

 http://www.opetin.fi/blogi/someketti-opettajille-uuden-opsin-mukaan/

1 kommentti:

  1. Omasta mielestäni kouluissa (ja tietysti myös ensisijaisesti kodeissa) olisi todella tärkeää juuri ohjeistaa oppilaita somen käyttöön ja hyvään käytökseen sosiaalissa medioissa. Niiden vaaroista kertominen on mielestäni myös osittain koulun vastuulla, koska olisi typerää sivuuttaa kouluissa oppilaiden elämään niin merkittävästi kuuluva asia. Mikäli näitä sovelluksia käytetään opettajan toimesta oppimisen osana, on se vieläkin tärkeämpää. Tällöin opettajan vastuulla on se, että oppilaat ovat ainakin tietoisia siitä, mitä seurauksia sovelluksen käytöllä on ja mitä tapahtuu, jos sitä käyttää väärin. Opettajalla itsellään on myös kasvatusalan ammattilaisena moraalinen vastuu omasta käyttäytymisestään sosiaalisessa mediassa.

    VastaaPoista