torstai 11. helmikuuta 2016

Ensikosketus Twitteriin

Moni tuntui tällä kurssilla saaneen ensikosketuksensa Twitterin maailmaan, enkä itsekkään tehnyt tästä poikkeusta. Sinisen lintulogon valtakuntaan astumiselle ei tuntunut olevan sen suurempaa tarvetta ja niin liittyminen oli jäänyt, vaikka tilit Instagramista, Facebookista ja monista muista sosiaalisen median ympäristöistä löytyivätkin. Sen suurempaa syytä Twitterin boikotoimiselle ei siis ollut ja kurssin alkaessa tuli tuo tili sitten luotua reaaliaikaisen keskustelun toivossa.

 Kurssiympäristönä Twitter oli kuitenkin hieman pettymys, sillä opiskelijat eivät juurikaan luentojen sisältöjä kommentoineet ja Twitteristä muodostui lähinnä tiedotuskanava kurssin vetäjille. Tästä tympääntyneenä päätin sitten itse laittaa melko kriittisen twiitin vastausten toivossa, ja ruudulle ilmestyi tämä:



                                                                     Kuvakaappaus Twitteristä.


Siis mitä? Uudelleentwiittasi minne?  Ja kuka ihme tuo toinen uudelleentwiittaaja oikein on?

Tuli siis kerralla todettua, ettei minulla oikeastaan ollut hajuakaan siitä, mitä kaikkea tällä sovelluksella oikein voi tehdä. Vaikka siis pääpiirteittäin tiedänkin Twitterin toimintaperiaatteen ja tilinluominen kävi yllättävänkin helposti, niin en todellakaan voi sanoa olevani mitenkään vahvoilla Twitterin maailmassa. Ei siinä toki mitään pahaa ole, että sanomisani lainaillaan ja sain twiittiini myös vastauksia kurssin pitäjiltä, mutta vaatii vielä paljon perusteellisempaa tutustumista ennen kuin täysin ymmärrän, mitä twitterissä voi oikein tehdä ja mihin twiittini oikeastaan voivat päätyä.

Itse en siis ainakaan toistaiseksi koe Twitteriä kovinkaan turvallisena ympäristönä osana omaa opetustani, mutta toki sen hyödyntämiselläkin on puolensa. Ehkä sitten kun ensin itse täysin ymmärrän mitä siellä oikein pitäisi tehdä.


Lähteet:
Luma.fi  http://www.luma.fi/artikkelit/2433/viserra-luokassa-twitter-opetuskayttoon

Twitterin kotisivut. https://twitter.com/

4 kommenttia:

  1. Tähän kirjoitukseesi tiivistyy yksi oleellinen ongelma erilaisten sovellusten käytössä opetuksessa. Nytkin opettaja oletti, että osaamme käyttää Twitteriä entuudestaan tai jos emme, niin opettelemme sen omalla vapaa-ajallamme. Itse olen joskus aikoja sitten liittynyt Twitteriin, mutta en ymmärtänyt, miten sitä käytetään, joten sen koommin en ole sinne edes kirjautunut. Minusta on väärin olettaa, että opiskelijat tai oppilaat osaisivat käyttää sovelluksia, vaikka ne kovassa huudossa tänä päivänä ovatkin. Opettajan velvollisuuteen kuuluu ensin perehdyttää oppilaat sovelluksen käyttöön ennen kuin voi vaatia sillä tehtävän erilaisia asioita. Tässä tulee vielä toinen ongelmallinen asia sovellusten käyttöön liittyen: voidaanko oppilaita vaatia liittymään johonkin sosiaaliseen mediaan, jos he eivät sitä itse halua?

    VastaaPoista
  2. Twitter olisi varmasti voinut olla kurssilla toimiva, mutta kuten somen muissakin muutoksissa, ei voida tietää mikä iskee yleisöön ja mikä ei. Nyt twitterissä ei syntynyt keskustelua ehkäpä juuri siksi, että suurimmalle osalle se oli täysin vieras kanava. Itsekin latasin twitterin ja selasin sitä muutaman päivän, mutta en saanut kiinni sen suosiosta. Katrin mainitsemat uudelleentwiittaukset vallitsivat myös niiden henkilöiden viestejä, joita seurasin. Ymmärrän uudelleentwiittauksen idean - sehän on kuin lainasi jonkun suuren ajattelijan sanoja ja levittäisi sitä eteenpäin ;). Mutta mitä enemmän olen seurannut twitteriä esimerkiksi eri ohjelmien sivutuotteena, ei siellä synny samanlaista keskustelua kuin esimerkiksi facebookissa jonkun päivityksen alle saattaisi syntyä. Mielestäni oppitunnille sopisi jokin chatin kaltainen sovellus, missä ehkä keskustelua olisi myös helpompi seurata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse näkisin myös monessa tilanteessa jonkin suljetun chatin twitteriä parempana vaihtoehtona. Oppilaiden kanssa olisi ainakin mielestäni hyvä pyrkiä hallitsemaan viestit näkevää joukkoa, vaikka kuvakaappaukset ja niiden jakaminen onkin toki mahdollisia kaikesta huolimatta.

      Poista
  3. Näin kurssin kokonaisuuden näkökulmastakin mielenkiintoista pohdintaa teillä Twitterin käytöstä sekä tällä kurssilla että opetuksessa ylipäätään.

    Twitter on periaatteessa hyvin yksinkertainen ja matalan kynnyksen väline tuoda esille omia (tai lainattuja/uudelleentwiitattuja) kommentteja osaksi keskusteluketjua tai omille seuraajille. Yleisön käsite (kuten blogissakin) on tässäkin tapauksessa keskeinen. Keskeistä on myös se, keitä itse seuraa ja millaisiin tiedon verkostoihin ehkä liittyy mukaan, sillä sitä kautta mahdollistuu myös ajankohtaisen tiedon hankkiminen omaa tiedontarvetta ajatellen. Twitter voi siis parhaimmillaan toimia yhtenä tiedon hankkimisen kanavana omasta kiinnostuksen kohteesta. Mutta kanavia nykyisin on muitakin ja niiden luonne luonnollisesti on erilainen.

    Ehkä jonkinlainen infopalanen (nyt mukana olleen blogialustuksen tapaan) olisi ollut alussa paikallaan myös Twitterin käytön periaatteista. Erityisesti ajatellen Twitterin hyötykäyttöä, erotuksena yleisemmästä viihdekäytöstä.

    Toki kurssilla esillä olleiden ohjelmistojen omakohtainen käyttöönotto ja soveltaminen vaatii aina omaa aktiivisuutta, kokeilua ja harjoittelua. Mutta periaatteena on ollut ns. matalan kynnyksen ohjelmien demoaminen.

    Viimeisimmässä kommentissa oli lisäksi ns. suljetusta chatista, kurssin luentojen yhteydessä kommenttityökaluina kokeillut ohjelmistot, kuten Padlet, Socrative ja Kahoot ja vastaavat tarjoavat juuri mainittuja suljettuja keskustelu- ja kommentointimahdollisuuksia.

    VastaaPoista