keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Teinejä jää auton alle

Olemme käsitelleet monessa postauksessa digitalisaatiota hyvin kriittisesti, eikä tämä kirjoitus muuta näkökulmaa. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että totta kai koulun on muututtava yhteiskunnan mukana, mutta viihdelaitosta emme voi siitä tehdä. Mikäli keskiössä on lasten kasvattaminen parhaalla mahdollisella tavalla, kaikki opetusmenetelmälliset kikkailut menettävät merkityksensä. Kaikki toiminta on perusteltava pedagogiikalla. Tämä ei tietenkään sulje pois digilaitteiden käyttöä opetuksessa, mutta ulkokohtaisuus (myös digitalisaatiossa) on unohdettava.

Aiemmissa blogikommenteissa on sivuttu myös lasten liiallista laitteiden käyttämistä kotona, minkä vuoksi on perusteltua rajoittaa niiden käyttöä koulussa. Riippuvuudesta kertonee tutkimus, jonka mukaan joka tunti yksi nuori jää auton alle tuijottaessaan kännykkää.

Koulun ei tulisi mukailla yhteiskunnan liikkeitä, vaan olla askel edellä. Nykyaika on digitalisaatiota, joten mitä koulussa pitäisi tapahtua nyt, jotta se olisi askeleen edellä? Kenties opettaa lapset olemaan sosiaalisia jälleen - ilman ruutua?


3 kommenttia:

  1. Esitit hyvän pointin tuossa, että ehkäpä koulun pitäisikin olla yksi askel edellä nykyajassa sen sijaan, että se laahaisi perässä tai yrittäisi pysyä ajan hermolla. Sosiaalisuus on varmasti yksi työelämässä laajalti tarvittava taito sekä nyt että tulevaisuudessa, joten sen opettamisen voisi kuvitella olevan hyödyllistä. Omasta mielestäni sosiaalinen media ei tee ihmisistä kovinkaan sosiaalisia ainakaan tarpeeksi syvällisesti. Ihmiset verkostoituvat kenties laajemmin uusiin ihmisiin sen kautta, mutta uskon, että verkostoituminen on pinnallisempaa. Mielestäni koulussa voitaisiin opettaa perustaidot oppilaille teknisessä osaamisessa ja välillä käyttää uusia teknologisia opetusmenetelmiä mm. oppilaiden motivoimiseksi, mutta oleellisempaa olisi keskittyä siihen, mikä on oikeasti tärkeää eli ympärillä olevat ihmiset.

    VastaaPoista
  2. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että yksi luokanopettajan tärkeimmistä tehtävistä on toimia kasvattajana ja koulusta ei ole tarkoitus tehdä "viihdelaitosta" kuten asian ilmaisit.

    Kasvatusta on kuitenkin monenlaista ja ehkä tulevaisuuden koulun tehtävänä onkin valita sille tärkeimmät arvot erilaisten arvojen ristipaineessa. Se, kuka tai ketkä tämän valinnan sitten tekevät onkin kokonaan toinen asia.

    VastaaPoista
  3. Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että yksi luokanopettajan tärkeimmistä tehtävistä on toimia kasvattajana ja koulusta ei ole tarkoitus tehdä "viihdelaitosta" kuten asian ilmaisit.

    Kasvatusta on kuitenkin monenlaista ja ehkä tulevaisuuden koulun tehtävänä onkin valita sille tärkeimmät arvot erilaisten arvojen ristipaineessa. Se, kuka tai ketkä tämän valinnan sitten tekevät onkin kokonaan toinen asia.

    VastaaPoista